BIOGRAPHY and BIBLIOGRAPHY

CURRICULUM VITAE
PRIZES
EXHIBITIONS
FERNANDO ARRABAL'S COLLECTION
STUDIES ON ARRABAL'S WORK


STUDIES ON ARRABAL'S WORK

BOOKS ON FERNANDO ARRABAL'S WORK
ARTICLES AND SUMMERIES IN REVIEWS
MONOGRAPHIES ON FERNANDO ARRABAL
DOCTORAL THESES


ARTICLES AND SUMMERIES IN REVIEWS

 

ALCOVER, Norberto, "Arrabal quita las esposas a las flores: Oye patria mi
aflicción", Razón y Fe: Revista Hispanoamericana de cultura, Madrid, 1978,105-10.

ALEIXANDRE, Vicente, "Carta a Arrabal", Fernando Arrabal, Col. Primer Acto, nº 5, Taurus, Madrid, 1965.

AMARY, Camille, "Le jardin des délices", pról. tomo VI, París, Ch. Bourgois, 1969.

AMBRA, Raffaella di, "Intervista a Fernando Arrabal", Uomini e Libri: Perio
dico Bimestrale di Critica ed Informazione Letteraria, Milano 1977, 74, 62-64.

ANDERSON, Irmgard (1972), "Some Aspects of Biblical Influence upon the Absurdist Theater of Beckett, Ghelderode, and Arrabal", Dissertation Abstracts International, Ann Arbor, 32, 6962A.

ANDERSON, Irmgard(1974), "From Tweedledum and Tweedledee to Zapo and Zepo", Romance Notes, Lincon, 1974, 2, 31-37; repr. en Berenguer, 1979.

ANONIMOS:
"Arrabal", Indice, 211-212, Madrid, 1966.
"El hombre del Triciclo, Arrabal", Acento cultural Madrid, febrero, 1959.
"Un infierno poético", 195, marzo, 1965.
"Sobre el genio impaciente", Estafeta literaria, Madrid, 17-12-1969.
"Pánico en escena", SP, Madrid, 1-9-1965.

ANTEBI, Elisabeth, "1969, l'année Arrabal", Le Magazine Littéraire, París, nº 23, 1968.

ARATA, Luis O. M., "Fernando Arrabal: The performance of Festive Play", Dissertation Abstracts International, Ann Arbor, 1978,39, 307A.

ARMIÑO, Mauro, "Fando y Lis", Cambio 16, n. 723, octubre, 1985.

ARROYO, José, "El teatro de Arrabal", Yorick, 8, Barcelona, octubre, 1965.

ASLAN, Odette, "Le cimetiere des voitures: un spectacle de Victor García, a partir de quatre pieces d`Arrabal"; Jacquot Jean, Les voies de la creation theatrale, París, 1970, 309- 40.

AUB, Max, "El arquitecto y el emperador de Asiria", México, mayo, 1967.

AUBRUN, Charles, "L'architecte et l'empereur d'Assyrie", prólogo al tomo IV, Panique, París, Ch. Bourgois, 1967; programa del Théâtre Montparnasse, París, abril, 1967.

AUDOIN, Jean, "Avec Arrabal pour un théâtre libre", Pourquoi, París, marzo, 1967.

ATTOUN, Lucien, "Un miroir aux reflets glaçants", Les Nouvelles Littéraires, 2427, 1974.

BANY, Patricia-Sweet, "Games and Dreams in the Drama and prose of Fernando Arrabal", Dissertation abstracts international, Ann Arbor, 1981,42, 1655A-1656A.

BECKER, Heribert, "Das Grobe, weltumspranmende Gelächter. Aus einem Gespräch Arrabals", Bireef an General Franco, Berlín, Kramer, 1981.

BECKMANN, Heinz, "Arrabal Konfusionen Riten und Feste der Konfusion", Teitwende 40, XX, 1969.

BENNHOLDT-Thomsem, Uwe-C., "Fernando Arrabal"; Lange-Wolf-Dieter,
Franzosische Literatur der Gegenwart in Einzeldarstellungen, Stuttgart: Droner, 1971, 729-48.

BENOIT, Roger-Wilfred, "The Grotesque in the Theatre of Fernando Arrabal", Dissertation Abstracts International, Ann Arbor, 1975, 36, 3747A.

BERENGUER, Angel (1973), "La segunda película de Arrabal", Triunfo, diciembre.

BERENGUER, Angel(1977), "Preliminar", ed. Baal Babilonia, Cupsa, Barcelona.

BERENGUER, Angel (1979), "Para conocer a Arrabal", ed. de Teatro completo, 1, Cupsa, Barcelona.

BERENGUER, Angel(1981), "De inquisidores y marginales: Notas de dramaturgia para Inquisición de Arrabal", Nueva estafeta, Madrid, 36, 39-46.

BERENGUER, Angel (1982), "Prólogo" a ed. de Inquisición, D. Quijote, Granada.

BERENGUER, Angel (1983a), "Prólogo" a ed. El rey de Sodoma, M.K., Madrid.

BERENGUER, Angel (1983b), "Prólogo" a ed. Pic-nic, El triciclo, El laberinto, Madrid, Cátedra.

BERENGUER, Angel (1984), Teatro europeo de los años 80, Barcelona, Laia.

BERENGUER, Angel (1993a), "Lettre au Lieutenant Arrabal Ruiz", Ante, 1993.

BERENGUER, Angel (1993b), "Fernando Arrabal, dramaturge", Arrabal-Espace.

BERENGUER, Angel (1993c), "Prólogo" a Genios y figuras, Madrid, Espasa Calpe.

BIGELOW, Gary, "El humor en la obra de Arrabal" (libro de María Steen. Revista de Estudios Hispánicos 24.2, 1990.

BILBATUA, Miguel, "Arrabal: al asalto del castillo", Cuadernos para el diálogo, 267, 1978.

BOIX ANGELATS, Jaume, "Tormentos y delicias de la carne", El Público, 41, febrero, 1987.

BOUYER, M., "Entretien avec Arrabal", Les Langues Modernes, 2, París, 1965.

BROAD, Yolanda-Stern (1979), "Arrabal: the Permutations of Panic Ceremony", Dissertation Abstracts International, Ann Arbor, 1979, 39, 5540A.

BROAD, Yolanda-Stern (1985), "Filling in a Disparate Structure:Arrabal`s Panic Theatre"; Franco, Adolfo, National Symposium on Hispanic Theatre, U. of N. Iowa, 1985, 79-84.

BROWN, Edward-G., "Arrabal`s viva la muerte!: From Novel to Filmscr
ipt", Literature Film Quarterly, Salisbury, 1984, 12:2, 136-41.

CALTAGIRONE, Victor-Michael, "Religious Demythologization in Fernando Arrabal`s El laberinto", Dissertation Abstract International, Ann Arbor, 1979, 40, 2660A.

CANTALAPIEDRA, Fernando (1997a), "Introducción a Concierto en un huevo, vol. Cantalapiedra-Torres.

CANTALAPIEDRA, Fernando(1997b), "Teatro pánico: La primera comunión", vol. Cantalapiedra-Torres.

CANTALAPIEDRA, Fernando(1997c), "En una noche obscura o El gran ceremonial", vol. Cantalapiedra-Torres.

CANTALAPIEDRA, Fernando (1996), "El jardín de las delicias", vol. Cantalapiedra-Torres.

CALDER, John, "In Connection with Samuel Beckett", Becket at 60: A Festschrift (entrevista), London, Calder and Boyars, 1967.

CASTRO, Antón, "Enredos de amor y otros equívocos de Fernando Arrabal", El Público, nº 69, 1989.

CASTRO, Antonio, "Entrevista" en Encuentros con las letras, TVE, segunda cadena, 6-6-1978.

COE, Richard-N. (1968); Pillon, Colette, "Les Anarchistes de droite: Ionesco, Beckett, Genet, Arrabal", Cahiers de la Compagnie Madeleine Renaud Jean Louis Barrault, Paris 1968, 67, 99-125.

COE, Richard-N. (1983), "Merde pour Dieu!: Arrabal`s Variation on Pascal`s Bet"; Redmond James, Drama and Religion, Cambridge, 1983, 21-38.

COHN, Ruby, "Théâtre de guerrilla", The French Review, 45, 197-72.

CREESE, Robb, "Tom O`Horgan`s The Architect and the Emperor of Assyria", The Drama Review, New York, 1977, 21:2,6, 6-78.

CRONI, "Arrabal, ese tremendo desconocido", Yorick, mayo, 1966.

CHABRIER, Hortense, "Arrabal, au théâtre son nom rime avec scandale", Arts, 80, abril, 1967.

CHAUDÉ DE SILANS, Chantal, prólogo a Arrabal sur Fischer, París, ed. du Rocher, 1984.

CHESNEAU, Albert, "La notion de 'sème dormant'", Semiotica, IX, 1974.

DAUS, Ronald, "Das Theater des Absurden in Frankreich", Sturgart (Mettler), 1977.

DEBAECQUE, André, (1966), "Nous jouons notre avenir: Arrabal, Cousin, Gatti", Les Nouvelles Littéraires, París, 16-6-1966.

DEBAECQUE, André, (1967), "L'architecte et l'empereur d' Assyrie", Tretaux 67, París, abril.

DELONG-TONNELLI, Beverly-J., "Bicycles and Balloons in Arrabal`s Dramatic Structure", Modern Drama, Toronto, 1971, 14, 205,09.

DIAZ, Janet-Winecoff, "Theater and Theories of Fernando Arrabal", Kentucky Romance Quarterly, Lexington, 1969, 16, 143-54.

DIEZ SOLANO, Luis, "El ballet de F. Arrabal", Gaceta ilustrada, Madrid, nov. 1976.

DOMINGO, Xavier, "Arrabal se querella", Cambio 16, 636, febrero, 1984.

DONAHUE, Francis, (1973), "Arrabal and Panic Theatre", West Coast Review, Burnbay, British Columbia, 1973, 8:1, 35-43.

DONAHUE, Francis, (1984), "Arrabal: Organic Playwright", Midwest Quarterly: A Journal of Contemporary Thought, Pittsburg, 1984, 25, 187-200.

DONAHUE, Thomas-J. (1975), "Fernando Arrabal: His Panic Theory and Theatre and the Avant-garde", Journal of Spanish Studies: Twentieth Century, Lincon, 1975, 3, 101- 13.

DONAHUE, Francis (1994) "Artaud and Arrabal: The Aesthetics of the Erotic", Antonin Artaud and the Modern Theater, Ed. Gene Plunka. Madison: Fairleigh Dickinson Univ. Press, 222-236.

DONAHUE, Francis, "En torno del teatro de Fernando Arrabal", Cuadernos Americanos, Mexico City, 1985, 261, 106-16.

DONAHUE, Francis "Arrabal, Organic Playwright", Midwest Quaterly, 25, 1984.

DUGRESNE, Nicole-Isabelle (1978), "Play, Sacrifice and Fete panique: The Genesis of Fernando Arrabal`s Theatre", Dissertation Abstracts International, Ann Arbor, 38, 6111A- 12A.

DUGRESNE, Nicole-Isabelle (1982), "Bacchanalia and Fete panique: Myth, Play, and Sacrifice in Euripides and Arrabal",Bucknell Review: A Scholarly Journal of Letters, Arts and Sciences, Cranbury, 26, 84-96.

DUGRESNE, Nicole-Isabelle (1985), "Toward a dramatic theory of play: Artaud, Arrabal, and the Ludic Mode of Being"; Hopkins Patricia-M., Aycock Endell-M, Myths and Realities of Contemporary French Theater: Comparative Views, Lubbock: Texas Tech P, 181-91.

DUVIGNAUD-LAGOUTTE, Le théâtre contemporain, París, Larousse, 1974.

EMRICH, Wilhelm, "Arrabal, Un sie legen den Blumen Hadschellen an: Ein pornogra phischen Theaterstück", Poetische Wirklinchkeit. Studien zur Klassik und Moderne, Wiesbaden, Athenaion, 1979.

ESPINASSE, Françoise, "Entretiens avec Arrabal", Plexus, nº 19, París, 1968; repr. en Tomo III, París, Ch. Bourgois, 1969.

ESSIF, Les, "La hamaca como objeto-espacio social en El cementerio de atomóviles de Fernando Arrabal"; Gabriele, John, De lo particular a lo universal: El teatro español del siglo XX y su contexto, Frankfort-Madrid, Vervuert, Iberoamericana 1994.

ESSLIN, Martin, El teatro del absurdo, ed. castellana, Seix Barral, Barcelona, 1966.

FARMER, R.L., "Fernando Arrabal`s Guerrilla Theatre", Yale French Studies, New Haven, 1971,46, 155-66.

FERNANDEZ, Diane, "Le cimetière des voitures", Preuves, París, marzo, 1968.

FERNANDEZ TORRES, Alberto, "Oye, Patria, mi aflicción", Insula, ns. 380-381, 1978.

FERRAN, Jaime, "Hacia el teatro del absurdo en la posguerra: Arrabal y Pedrolo", Cuadernos de Aldeeu, Erie, 1983, 1, 17-25.

FLETCHER, John, "A Psychology Based on Antagonism: Ionesco, Pinter, Albee, and Others";Lamont-Rossette, Friedman-Melvin, Peyre-Henri, The Two Faces of Ionesco, New York, Whitston, 1978, 175-95.

FOSTER, David-William, "Ideological Ruptures in Manuel Galvez`s Historia de Arrabal: Linguisti o Conventions", Hispanic journal, Indiana, 1983, 4, 21-27.

FRANCO, Andrés, "Diálogo con un exiliado. F. Arrabal", Insula, Madrid, nº 366, 1977.

GALEOTA, R., "Il labirinti aperti di Fernando Arrabal", Annali Istituto Universitario Orientale, Napoli,1979, 21, 469-97.

GARCIA JIMENEZ, Salvador, "Y esposaron las flores", en Cartas a los comunistas españoles, a Franco, al rey, Ed. Godoy, Murcia, 1981.

GARCIA ROMAN, Fernando, "Entrevista con Arrabal", Personas, dic. 1976.

GAUTIER, Marie-Lise-Gazarian, "Fernando Arrabal"; Gautier Marie Lise Gazarian, Alvar Manuel, Interviews with Spanish Writers, Elmwood Park, Dalkey Archive, 1991, 18- 30.

GONZALEZ, Fernando, "Arrabal en la torre de marfil", Triunfo, 805, 1978.

GONZALEZ VIERA, F., "Epílogo" a Carta al general Franco, París, UGE, 1972.

GOUHIER, Henri, "Théâtre populaire: le cas Arrabal", La Table Ronde, 232, mayo, 1967.

GEEN, Renee, "Arrabal`s The Architect and Emperor of Assyria", Romance Notes, Chapel Hill, 1978, 19, 140-45.

GICQUEL, Bernard, "Pour une sociopsychanalyse de la reception burlesque; Actes du Colloque de L`univ du Maine", Le Mans, 1986.

GONZALEZ, Francisco, "Prefacio", Teatro I, Chr. Bourgois, 1971.

GRANA, Maria C., "El arrabal: Un cronotopo intermedio en la fundación literaria de la ciudad", Quaderni di Lingue e Letterature, Verona, 1987,12, 117-32.

GREEN, Renée, "Arrabal's The Architect and the Emperor of Assyria", Romance Notes, 19, n. 2, 1978.

GREENBAUM, Frances-Dannenberg, "The Dramatic World of Fernando Arrabal: Chance, Conflict and Confusion", Dissertation Abstracts International, Ann Arbor, 1975, 36, 311A.

GREENE, Kathleen-Walsh, "The Theater of Cruelty in Spain: Valle-Inclán, García Lorca and Arrabal",Dissertation Abstracts International, Ann Arbor, 1976, 37, 1592A.

GROTE, Alexandra von, "Die Entpersönlichung der Gestalten des absurden Theateres. Analyse zu Ionesco, Beckett, Arrabal und Pinter", Diss. phi., Viena, 1969.

GUICHARNAUD, Jacques, "Forbidden Games: Arrabal", Yale French Studies, New Haven, 1962, 29, 116-120.

GUICHARNAUD, "Interview: Fernando Arrabal", Diacritics 5.2 (1975), 54-60.

HALSEY, Martha T. and ZATLIN, Phyllis, The contemporay Spanish Theater, Univ. Press of America, Lanham, New York, London, 1988.

HARRIS, Carolyn, Reseña de F. Arrabal Pic-nic, El triciclo, El laberinto, ed. de A. Berenguer, Madrid, Cátedra, 1983, Gestos, vol. 1, 1986.

HENRIQUES, F., "Entrevista con Arrabal", Yorick, Barcelona, mayo, 1966.

HIGGIBOTHAN, Virginia, "El humor en la obra de Arrabal" (libro de María Steen), Revista canadiense de Estudios Hispánicos, 14.2., 1990.

HODDIE, James, "Arrabal's Junk Yard of Civilization", La Chispa' 95, Seleted Proceedings. Ed. Claire J. Paolini. N. Orleans: Louisiana Conference on Hispanic Languages and Literatures, 1995.

HOEVELS, Fritz E., "Die Spaltung der sinnlichen und zärtlichen Strömung in Arrabals Stück 'La bicyclette du condamné", Johannes Cremerius, Psychoanalytische Textinterpretaion, Hamburg, Hoffmann und Campe, 1974.

HOLT, Marion P., The Contemporary Spanish Theater (1949-1972), Boston, Twayne, 1975.

IONESCO, Eugène, (1967), "Arrabal", programa de L'architecte et l'empereur d'Assyrie en el Théâtre Montparnasse, marzo.

IONESCO, Eugène, (1977), "Carta", Cahier du silence, 1977.

IONESCO, Eugène, (1978), "L'art et la liberté d'Arrabal. Une cure de désintoxication", Le Figaro, 13, mayo.

IONESCO, Eugène, (1979), "Arrabal", Berenguer, 1979.

ISASI ANGULO, A. Carlos (1974a), Diálogos del teatro español de la postguerra, ed. Ayuso, Madrid, 1974.

ISASI ANGULO, (1974b), "El teatro de F. Arrabal", Madrid, rev. Pipirijaina, nº 4, Textos.

ISASI ANGULO, (1975), "Der Prozess der Literarisierung und Neutralisierung des Ich im Theater von Fernando Arrabal", Neophilologus, Amsterdam, 1975, 59, 223-41.

JACQUART, Emmanuel C., "Adamov etait le roi des trois points: Interview avec Roger Blin", French Review: Journal of the American Association of Teachers of French, Chapel Hill, 1975, 48, 996-1004.

JACQUART, Emmanuel C., Le théâtre de dérision, París, Gallimard, 1974.

JEREZ FARRAN, Carlos, "El compromiso de la estética del absurdo en el teatro de Arrabal", Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, Ottawa, 1990, 14:2, 277-91.

JOYET, Michel-P., "La dialectique du rÉel et de l'imaginaire dans l`oeuvre théâtrale d'Arrabal", Dissertation Abstracts International, Ann Arbor, 1973, 33, 6914A-15A.

KAMINSKY, J., "Interview: la médecine est inutile", Tonus, nº 551, 1973.

KESTING, Marianne, "Endspiele ohne Ende. Arrabals 'Architekt und Kaiser' in Bochum", Die Zeit, 23.2. 1968.

KILLINGER, John, "Arrabal and Surrealism", Modern Drama, Toronto, 1971, 14, 210-23.

KLINGER, Kurt, "Macht und Verrat: Uber Fernando Arrabal", Literatur und Kritik , Salzburg, 1985, 199-200, 473-78.

KNAPP, Bettina, "Interview with Fernando Arrabal", First Stage, VI, 4, Purdue Univ., 1967.

KNAPP, B., and MORRIS, Kelly, "L'affaire Arrabal espagnole", The Drama Review VIII,1. 1968.

KNAPP, B., and MORRIS, Kelly, Reseña de Fernando Arrabal, de P. Podol, Twayne, 1978, en World Literature Today, 656, 1979.

KNAPP, B., and MORRIS, Kelly, Reseña de Th. John Donahue, The Teatre of Fernando Arrabal: A Garden of Earthly Delights, N. York Unv. Press, 1980, Modern Drama, 24, 1981.

KNOWLES, Dorothy, "Ritual Theatre: Fernando Arrabal and the Latin-Americans", Modern Language Review, Fife, Scotland, 1975, 70, 526-38.

KOHUT, Karl, "Escribir en París. Entrevistas con Arrabal", Frankfurt / M, Barcelona, Vervuert, 1983.

KOROMOROWSKI, Adam, "An Interview with Fernando Arrabal"Polish Perspectives, Long Island City, 1989, 32:3, 64-70.

KREIS, Karl-Wilhelm, "Die repressive Sexualpolitik unter dem Franco-Regime und die Asthetik des Obszönen im Theater Arrabals", Habilitationsschrift Hamburg, 1984.

KRONIK, John-W., "Arrabal and the Myth of Guernica", Estreno: Cuadernos del Teatro Español Contemporáneo, Cincinnati, 1976, 2:1, 15-20.

LAYGORRI, Emilio, "Entrevista con F. Arrabal", Cambio 16, agosto, 1989.

LAMONT, Rosette-C., "A Pack of Cards", 3rd and 4th York Coll.; Pope-Randolph, The Analysis of Literary Texts: Current Trends in Methodology, Ypsilanti, Bilingual Press, 1980, 185-200.

LANCKROCK, Rick, "Teater geboeid", Ons Erfdeel: Algemeen Nederlands Tweemaandelijks Cultureel Tijdschrift, Rekkem, 1972, 15:1, 109-12.

LECUMBERRI, Esther, "Breviario de amor de un halterofilo de Fernando Arrabal", Estreno: Cuadernos del Teatro Español contemporáneo, primavera, 1991.

LESFARGUES, B., '"Fando y Lis", Yorick, mayo, 1966.

LONDRE, Felicia Hardison, Reseña de L. Oscar Arata, The festive Play of Fernando Arrabal, Comparative Drama, vol. 18, 1984.

LORCA, Carlos, "Arrabal, imitateur doué de Beckett", Les Lettres Françaises, 8-1- 1959.

LOUBET, Dominique, "Deux pièces d'Arrabal", tomo IV, París, Ch. Bourgois, 1969.

LUCAS VALLEJO, Mª Carmen de, "El teatro bufo de F. Arrabal: ¿identificación o ruptura?", Teatro 6-7, Univ. Alcalá de Henares, 1994-95.

LUCE, Louise-F., "The Dialectic of Space: Fernando Arrabal`s The Automobile Graveyard", Journal of Spanish Studies: Twentieth Century, Lincon, 1974, 2, 31-37.

LYONS, Charles-R., "The Psychological Base of Arrabal`s L`Architecte et l`Empereur d`Assyrie", French Review: Journal of the American Association of Teachers of French, Chapel Hill, 45, 123-36.

LLORET, Enrique, "La aflicción de Arrabal, oída", La Estafeta literaria, n. 639, 1978.

M. SAINTE MARIE, Melanie, "Fernando Arrabal: Blibliographie", Reflexion, 1974- 75, 3-4. 189-205.

MAIERHOFER, Franzi, "Kinderspiele: Fernando Arrabal. Theater ohne Tabu?", Stimmen der Zeit, Munchen, 1973, 191, 529-43.


MANTEIGA, Robert, Reseña de L. Oscar Arata, The Festive Plays of Fernando Arrabal, in Modern Language Studies, vol. XVI-2, 1986.

MARCABRU, Pierre, "Essayons de parler calmement d'Arrabal", en tomo IV, París, Ch. Bourgois, 1969.

MARRAST, Robert, "Le Tricycle et Fando et Lis de F. Arrabal, m.e.s. de Cl. Cyriaque", Théâtre Populaire, 52, 2º trimestre, 1964.

MARTINEZ THOMAS, Monique, "Le Didascale chef d`orchestre: El cementerio de automóviles de Fernando Arrabal"; Cerdan, Francis, Hommage a Robert Jammes, I- III, Toulouse, 1994, 813-25.

MATAS, Julio, "Claroscuro de la provincia y el arrabal: Enrique Labrador Ruiz", Revista Iberoamericana, Pittsburgh, 1990, 56:152-153, 951-65.

MAURIAC, Claude, "Sur un chef-d'oeuvre interdit", Avant-Scène Cinéma, Viva la Muerte, nº 116, 1971.

MENDELSON, David, "Arrabal et le jeu dramatique des echecs",Litterature, Palaiseau, 1973, 101-17; repr. en Berenguer, 1979.

MENENDEZ AYUSO, Emilio, "Buero y Arrabal en la escena española de hoy", Revista de Letras da Faculdade de Filosofía ciencias e Letras de Assis, 1973, 15, 1-8.

MESSERMAN, Lois M., "Dialogue with Arrabal", Evergreen Review, 15, 1960.

MITTENZWEI, Werner, "Endspiele des Absurden", in Sinn und Form, 1964.

MONLEON, José, "Los hombres del triciclo", Fernando Arrabal, col. Primer Acto, nº 5, ed. Taurus, 1965.

MONLEON, José, "Arrabal", Triunfo, 5-3-1966.

MONLEON, José, "Oye, Patria, mi aflicción o donde un autor es al fin bien recibido en su país", Triunfo, n. 801, 1978.

MORALES GONZALEZ, María V., "Fernando Arrabal y su teatro absurdo", Horizontes: Revista de la Universidad Católica de Puerto Rico, Ponce, 1970, 27, 5-49.

MOREAU ARRABAL, Luce, (1977a), "De la sueur, du sang et des larmes dans le théâtre d'Arrabal", Homenaje a Mathilde Pomès, Univ. Complutense de Madrid, abril- junio, 1977.

MOREAU ARRABAL, Luce, (1977b), "Rôle des sécrétions et excrétions dans le théâtre d'Arrabal", Cahiers du silence, 1977. Reproducción íntegra en tomo XVI, París, Ch. Bourgois, 1986.

MOREIRO PRIETO, Julián, Teatro español contemporáneo: 1936-1989. Madrid.

NACHT, Marc, "Le je qui devient Dieu: Arrabal", Magazine Littéraire, París, mayo, 1967.

NARRAMORE, William-D., "A Descriptive Survey of Nine Selected Production Schemes of England`s National Theatre, 1963-71", Dissertation Abstracts International, Ann Arbor, 1974, 34, 6788A.

NAVAJAS, Gonzalo, "Realidad y subrealidad en El triciclo de Fernando Arrabal", Hispanofila, Chapel Hill, 1988, 32:1, 49-67.

NAVARRETE, Javier, "Don Juan de los cadáveres", Los Esteros, Madrid, 1967.

NEIRA, Agustín, "Los objetos y su traslación metafórica en el teatro de Fernando Arrabal", Segismundo, XVII, 1983.

NORRISH, Peter, "Farce and Ritual: Arrabal's Contribution to Modern tragic farce", Modern Drama, Dwnsview, 1983, 26, 320-30.

NYSSEN, Leo, "Arrabals, Nacht der Puppen, in Essen", in Theater Heute, 1967, H. 4.S.

OLASTIA, "Notas para un estudio simbólico místico y metafísico de Fando y Lis", publicada parcialmente con el título "Carta de un desconocido" en Teatro I, ed. castellana de Ch. Bourgois, 1971, que no tuvo continuación.

OLIVA, César, El teatro desde 1936, Madrid, Alhambra, 1989.

ORBISON, Tucker, "Arrabal`s The Solemn Communion as Ritual Drama"; Mc Cune- Marjori, Orbison-Tucker, Withim-Philip, The Binding of Proteus: Perspectives on Myth and the Literary Process, London, U.P., 1980, 280-296.

ORENSTEIN, Gloria Feman, "A Surrealist Theatrical Tractate: Fernando Arrabal", The Theater of the Marvelous: Surrealism and the Contemporary Stage, New York Univ. Press, 1975, 239-273.

ORTEGA, José, (1976), "El sentido de la obra de Fernando Arrabal", Estreno: Cuadernos del Teatro Español Contemporáneo, Cincinnati, 2:1, 11-13.

ORTEGA, José, (1977), "El sentido de la obra de Arrabal"; Chevalier-Maxime, López-Francois, Perez-Joseph, Salomon-Noel. Actas del Quinto Congreso Internacional de Hispanistas, Bordeaux, PU de Bordeaux, 1977,671-76.

ORTEGA, José, (1979), "Arrabal", Berenguer, 1979.

PASO, Alfonso, "Arrabal", Madrid, 7-5-1966.

PEREZ DE OLAGUER, G., "Actualidad de Arrabal", Yorick, Barcelona, mayo, 1966.

PEREZ, Janet, "Entomological Imagery and Violence as Vehicles of Psychological Alienation in Arrabal`s La piedra iluminada"; Fernandez Jimenez Juan, Labrador Herraiz Jose J., Valdivieso L. Teresa, Moron Arroyo Ciriaco, Estudios en homenaje a Enrique Ruiz Fornells, Erie, PA: Asociación de licenciados y doctores españoles en Estados Unidos, 1990, 494-501.

PHILLIPS, Elda-María, "Una charla con Fernando Arrabal", Verbena, Washington, 1982, 30-35.

PILLEMENT, Georges, "Le théâtre d'aujourd'hui: De Jean-Paul Sartre à Arrabal", Paris: Le Belier-Prisma, 1970.

PLUTA, Ekkerhard, "Ein Theatermatch. Arrabals neues Stück, 'Der tausendjährige Krieg' in Berliner Forum-Theater", in Theater Heute, 1972, H.8.S.45.

PODOL, Peter L., (1976a), "Fernando Arrabal and Viva la muerte", West Coast Review,Burnaby, British Columbia, 1976, 11:2, 3-6.

PODOL, Peter L., (1976b), "The Psychological Origins and the Sociological dimension of the Grotesque in the Works of Fernando Arrabal", Estreno: Cuadernos del Teatro Español Contemporáneo, Cincinnati, 1976, 2:1, 21-26.

PODOL, Peter L., (1977), "Fernando Arrabal`s Ars Amandi: The Theme of Love in Selected Plays", Studies in Twentieth Century Literature, Lincoln, 1977,2, 69-80.

PODOL, Peter L., (1979), "Introducción" a ed. ...Y pusieron esposas a las flores, Salamanca, Almar, 1979.

PODOL, Peter L., (1979), Reseña de A. Berenguer, L'exil et la cérémonie, París, UGE, 1977, en Hispania, n. 3, 1979.

PODOL, Peter L., (1984), Reseña de Francisco Torres Monreal, Introducción al teatro de Arrabal, en Estreno, vol. X, 2, 1984.

PODOL, Peter L., (1985), "The Grotesque Mode in Contemporary Spanish Theatre and Film", Modern Language Studies, Postadm, 1985, 15, 194-207.

PODOL, Peter L., (1986a), "Chess as Plot, Theme and Structure:Fernando Arrabal's La torre herida por el rayo", Hispania: A Journal Devoted to the Interests of the Teaching of Spanish and Portuguese, Greeley, 1986, 69, 262-66.

PODOL, Peter L., (1986b), Reseña de El cementerio de automóviles... Ed. de Diana Taylor, Estreno, vol. XII-1, 1986.

PODOL, Peter L., (1986c), "Fernando Arrabal", Critical Survey of Drama: Foreing Language Series, Englewood Cliffs, N. Jersey, Salem Press, 1986, 1.

PODOL, Peter L., (1988a), "Spain: A recurring Theme in the Theater of Fernando Arrabal"; Halsey Marth T.; Zatlin, Phyllis, The contemporari spanish theater: a collectin of critical essays, 1988, 131-45.

PODOL, Peter L., (1988b), Reseña de Teatro pánico, edición de Francisco Torres Monreal, Madrid, Ediciones Cátedra, 1986, Estreno, vol. XIV, 1.

PODOL, Peter L., (1994), "Dualities, Complementay Characters and Role Reversals in taudian Theater: Shaffer, Arrabal and Shepard", Antonin Artaud and the Modern Theater. Ed. Gene Plunka, Madison: Fairleigh Dickinson Univ. Press, 237-251.

POINT, Francoise-Jeanne, "The Corrida as Mythic and Dramaturgic Structure in the Plays of Fernando Arrabal", Dissertation Abstract International, Ann Arbor, 1984, 45, 1395A-1396A.

POLO DE BERNABÉ, Jose M., (1975), "Arrabal y los límites del teatro", Kentucky Romance Quarterly, Lexington, 22, 459-71.

POLO DE BERNABÉ, Jose M., (1981), "El teatro de Fernando Arrabal: Vanguardia e ideología", Anales de la Literatura española contemporánea, Boulder, 1981, 6, 173-82.

POLO DE BERNABÉ, Jose M., (1984), Reseña de Inquisición, en Estreno, vol. X-2.

PORWOZ, Adela, "Le thèmes dramatiques dans le théâtre d'Arrabal", Studia Romanica Posnaniensia-1, 1971.

QUANCE, Roberta, "Language as Mask in Two Plays by Arrabal", The American Hispanist, Clear Creek, 1977, 3:12, 4-7.

RAMONEDA, Josep, "Entrevista con F. Arrabal", Siesta, dic. 1976.

RASH, Robin, "Man's Eternal Tilt in Arrabal's L'Architecte et l'empereur d'Assyrie", Litte Realite, Toronto, 1993, 5:1, 97-104.

RATTUNDE, Eckhard, "Fernando Arrabal`s Pique-nique en campagne: Vorschlage fur eine leserorientierte Behandlung im Franzosischunterricht", Die Neueren Sprachen, Frankfurt am Main, 1990, 89:1, 39-54.

REES, Margaret A., (1987), "An Absurdist Novel: Arrabal celebrando la ceremonia de la confusión; Essayis in Honour of Michael E. Williams"; Rees Margaret, Hallaway Mary, Catholic Tastes and Times, Leeds: Trinity and All Saints'Coll, 269-83.

REES, Margaret A., (1991), "El cementerio de automóviles: Easter Offering or Blasphemy?"; Rees Margaret, Leeds Papers on Hispanic Drama, Leeds, Trinity and All Saints Coll., 1991, 167-81.

RODRIGUEZ LOPEZ-VAZQUEZ, Alfredo, "El ajedrez y la escritura pánica arrabaliana", Cantalapiedra-Torres, Reichenberger, 1996.

RODRIGUEZ SANZ, Carlos, "Arrabal en el Ateneo", Primer Acto, 74, 1966.

ROLOFF, Volker, "Fernando Arrabal: El arquitecto y el emperador de Asiria"; Roloff Volker, Wentzlaff Eggebert Harald, Das spanische Theater: Vom Mittelalter bis zur Gegenwart, Dusseldorf, 1988,432-45.

RUYTER TOGNOTTI, Danièle de (1988), "La representation picturale: Relais de l'écriture chez Arrabal", Word and %S Image: A Journal of Verbal Visual Enquire, Basingstoke, Hants, 4:1, 283-91.

RUYTER TOGNOTTI, (1989), "L`Emigré espagnol et sa perspective historique dans le theatre d`Arrabal et de Gatti"; Ruyter Tognotti Daniele de, L`etranger dans la litterature francaise, Gronin gen, 55-74.

RUYTER TOGNOTTI, (1991), "Texte et illustration chez Arrabal: Le Jeu des adjonctions suppressions", Les Lettres Romanes, Louvain-la-Neuve, 1991, 45:3, 215-30.

SADOWSKA GUILLON, Irene, "Fernando Arrabal: La Passion du défi et de la foi", Avant- Scène Théâtre, 1988, 825, 52.

SADOWSKA GUILLON, Irene, "Arrabal, travesía hacia un futuro brutal", El Público, 55, 1988.

SAGARRA, Joan de, "A propósito de Inquisición", en Nueva Estafeta, 26, enero, 1981.

SANCHEZ, Mª Carmen y LOPEZ MOZO, Jerónimo, Reseña de María S. Guiral Steen, "El humor en la obra de Fernando Arrabal", El Público, nº 67, 1989.

SANTORO, Patricia, "The red Madonna or A damsel for a Gorilla", Estreno, otoño, 1988.

SAUREL, Renée, "C'est difficile d'être un homme", Les Temps Modernes, 252, mayo, 1967.

SCHMOLLING, Regine, "Fernando Arrabal", in H. L. Arnold (ed.), Kritisches Lexikon zur fremdsprachigen Gegenwartsliteratur, Munchen, 16, 1968.

SCHUMACHER, Claude, "Arrabal's Theatre of Liberation"; Docherty, Brian, Twentieth Century European Drama, New York, St. Martin`s, 1994, 124-45.

SENART, Philippe, (1967), "La revue théâtrale", La Revue des deux Mondes, 10, mayo.

SENART, Philippe, (1970), "Arrabal", Revue des deux Mondes, enero-marzo, 1970.

SERREAU, Geneviève, (1958a), "Un nouveau style comique, Arrabal", Les Lettres Nouvelles, noviembre. Repr. en "Prologue", tomo II, París, Ch. Bourgois, 1968.

SERREAU, Geneviève, (1958b), "Arrabal ou quand le jeu devient serieux", L'Observateur Littéraire, 20 de octubre.

SILVERMAN, Joseph, "Concerning the Arrabal de senectud in Manrique`s Coplas por la muerte de su padre"; McCray William C., Madrigal Jose A., Keller John E., Studies in Honor of Ervertt W. Hesse, Lincon, Soc. of Sp. and Sp. Amer. Studies, 1981, 135- 41.

SLATON, Alice-M., "Le Theatre de Fernando Arrabal", Dissertation Abstracts International, Ann Arbor, 1976, 36, 6739A.

SPINALE, Joanne, "Dissertation Abstracts International", Ann Arbor, 1980, 41, 463A- 64A.

STEEN, Maria Sergia, "El humor en la obra de Arrabal: hacia un balance psíquico", Dissertation Abstracts International, Ann Arbor, 1986, 46, 2313A.

STEVENSON, Roger-V., "Polarity and ambiguity: Feminines Images in Fernando Arrabal's Theater", Selecta: Journal of the Pacific Norghwest Council on foreing languages, Corvallis, 1985, 6, 32-37.

STRAUSS, Botho, Versuch, ästhetische und politische Ereignisse
zusammenzudenken, Frankfurt, Verlag, 1987. Trad. cast. de C. Catroppi, Crítica teatral: las nuevas fronteras, Barcelona, Gedisa, 1989.

STRIKER, Ardelle, "From Baal Babylone to Viva la muerte: Reflections on the visions of Fernando Arrabal", West Virginia University Philological Papers, Morgantown, 1980, 26, 53-59.

SUAREZ DUQUE, Vicente, "Ensayo de segmentación del teatro ideológico"; Asociación española de semiótica, Investigaciones semióticas, II: Lo teatral y lo cotidiano, Oviedo, 1988,447-58.

SUAREZ, Ramón, "Sobre El arquitecto y el emperador de Asiria de Fernando Arrabal", Revista chilena de literatura, Santiago de Chile, 1982,19, 65-74.

SULLIVAN, Constance A., "Introduction to El Arquitecto y el Emperador de Asiria", Estreno: Cuadernos del Teatro Español Contemporáneo, Cincinnati, 1976, 2:1, T1-T2.

SULLIVAN, Constance A., Reseña de Y pondrán esposas a las flores, ed. de P. Podol, Estreno, otoño, 1985.

SUÑEN, Luis, "La torre herida por el rayo, de Fernando Arrabal", Insula: Revista europea de letras y ciencias humanas, Madrid, 1983, 38: 435-36, 17.

TALLGREN VIVECA: articles/essays, translations from Spanish to Danish, conferences

TAYLOR, Diana, "Teatro bufo", Estreno, 16.1, 1990.

TAYLOR WILLIAM, Dianne, "Directings shadows: Drama and psychodrama in Shaffer`s Equus, Arrabal`s l`Architecte et l`Empereur d`Assyrie, and Weiss`Marat/Sade"; Dissertation abstracts international, Ann Arbor 1981, 42, 1627A-1628A.

TAYLOR, Steve, "Wanderers in Wonderland: Fantasy in the Works of CCarrol and Arrabal"; Coyle William, Aspects of Fantasy: Selected Essays from the Second International Confe rence on the Fantastic In Literature and Film, Westport, 1986, 163-73.

THIHER, Allen, "Fernando Arrabal and the New Theater of Obsession", Modern Drama, Toronto, 1970, 13, 174, 83.

TIRADO, Pilar del Carmen, "El espectador en El cementerio de automóviles, Inti: Revista de Literatura Hispánica, Cranston, 1991-92, 34-35, 169-76.

TONELLI, Franco, "'Le lai de Barrabas, Concert dans un oeuf'", French Review, 406-407, 1971.

TORRES MONREAL, Francisco (1977), "El Arquitecto y el Emperador de Asiria en Barcelona", rev. de teatro Pipirijaina, Madrid, nº 4.

TORRES MONREAL, (1980), "La obra en castellano de Fernando Arrabal", Supl. literario de La Verdad, 12, octubre.

TORRES MONREAL, (1983a), "Fernando Arrabal", ABC, 2, marzo

TORRES MONREAL, (1983b), "F. Arrabal y el Premio Nobel", T. Melilla, 21-4-83, reproducido en varios periódicos españoles.

TORRES MONREAL, (1984a) "Introducción" a la ed. de La piedra de la locura, Barcelona, ed. Destino.

TORRES MONREAL, (1984b) "Introducción" a El entierro de la sardina, Barcelona, ed. Destino.

TORRES MONREAL, (1985a) Prólogo a La piedra iluminada, Barcelona, ed. Destino.

TORRES MONREAL, (1985b) Prólogo a Mis humildes paraísos, Barcelona, ed. Destino.
TORRES MONREAL, (1986a), "Introducción a Fando y Lis, Guernica, La bicicleta del condenado", Madrid, Alianza Editorial.

TORRES MONREAL, (1986b) "Introducción a Teatro bufo", Madrid, Espasa Calpe, Austral.

TORRES MONREAL, (1986c) "Introducción a Teatro Pánico", Madrid, Cátedra.

TORRES MONREAL, (1988a) "Preliminar a La travesía del imperio", Madrid, ed. Burdeos.

TORRES MONREAL, (1988b) "La Traversée de l'Empire", revue Théâtre de la Colline, París, marzo.

TORRES MONREAL, (1988c), "Traduciendo a Arrabal", Estreno, Univ. de Pensilvania, vol. XIV-2.

TORRES MONREAL, (1989) "La novelística de Fernando Arrabal", ABC, 27, marzo.

TORRES MONREAL, (1990) "Róbame un billoncito: entre el disparate y la utopía", rev. El Público, Madrid, nº 77.

TORRES MONREAL, (1991) "Miguel Espinosa y F. Arrabal", Diario-16, 18, nov.

TORRES MONREAL, (1993) "A propos de quelques rencontres avec Fernando Arrabal", Ante, París.

TORRES MONREAL, (1994) "Epístola final", El mono, Barcelona, ed. Planeta.

TORRES MONREAL, (1996a), "Fando y Lis", rev. programa, TEUC, Coimbra.

TORRES MONREAL, (1996b), "El arquitecto y el emperador de Asiria", rev. programa, T. de Braga.

TORRES MONREAL, (1997a) "Introducción al teatro vanguardista de F. Arrabal", v. Cantalapiedra-Torres.

TORRES MONREAL, (1997b) "Beckett / Arrabal. En attendant Godot / Fando y Lis", v. Cantalapiedra-Torres.

TORRES MONREAL, (1997c) "Arrabal y Francia", v. Cantalapiedra-Torres.

TORRES MONREAL, (1997d) "Vida y obra de Fernando Arrabal", Cantalapiedra- Torres.

TORRES MONREAL, (1997e) "El gran ceremonial", rev. T. Gil Vicente, Coimbra.

TORRES MONREAL, (1997f) "El teatro de Fernando Arrabal", Teatro completo de F. Arrabal, Espasa-Calpe, Madrid, Melilla, tomo I.

TORRES MONREAL, (1997g) "Apuntes para la vida de F. Arrabal", Teatro completo de F. Arrabal, Espasa-Calpe, Madrid, Melilla, tomo II.

TORRES MONREAL, (1997h) "Bibliografía", Teatro completo de F. Arrabal, Espasa Calpe, Madrid, Melilla, tomo II.

TORRES MONREAL, (1997i) "Beckett et le premier Arrabal", rev. Europe, París.

TORRES MONREAL, (1998) "La rebelión de los objetos", Estreno, Penn State University (primavera).

TUÑON DE LARA, M., "Baal Babylone de Arrabal", Papeles de Son Armadans, Palma de Mallorca, LVI, 1959.

USMIANAI, Renate, "Heroes beyond Good and Evil. From Nietzsche to Arrabal", Comparative Literature in Canada 3,1, 1971.

VALDIVIESO, L. Teresa, (1984), "La madre en Los dos verdugos de Arrabal: de la hermenéutica a lo satánico", Revista de estudios hispánicos, St. Louis, 1984, 18, 429-39.

VALDIVIESO, L. Teresa, (1995), "El intertexto como principio configurativo en el teatro de Arabal y Agustín Gómez Arcos"; Toro, Alfonso de, Floeck, Wilfried, Teatro español contemporáneo: Autores y tendencias, Kassel:Reichenberg, 1995.

VALLEJO, Jerónimo, "Aurora Bautista: 'No puedo vivir sin España',
sobre Oye, Patria, mi aflicción, premio Maite, en Gaceta ilustrada, n. 1.165, 1979.

VAN DEL NAALD, Anje C., "De Fernando Arrabal in New York", Primer Acto, 146- 147, 1972.

VICENTE MOSQUETE, J. Luis, "Arrabal y su exilio, 'En la cuerda floja', El Público, n. 26, nov. 1985.

VILLEGAS, Juan, "Tres dramaturgos en busca de universalidad: Buero Vallejo, Alfonso Sastre y Fernando Arrabal", Mester, Los Angeles, 1974, 5:1, 49-51.

VILLENA ALVAREZ, Juana I., "The Allegory of Literary Representation as Hybrid in Corneille`s "L`illusion comique", Diderot`s "Le neveu de Rameau", and Arrabal`s "La nuit est aussi un soleil" ", Dissertation Abstracts International, Ann Arbor, U. of Cincinnati, 1994.

WALTER, Monika, "Spanische Stucke", Weimarer Beitrage Zeitschrift fur Literaturwissenschaft, Asthetik und Kulturtheorie, Berlin, 1977, 23:3, 142-51.

WALL, Vivian R. V., "Arrabal and Ionesco: A Study in the Theatre of the Absurd. Vol.21"; Baldner, Ralph-W., Proceedings: Pacific Northwest Conference on Foreign Languages, Twenty-First Annual Meeting, U. of Victoria, 1970.

WEINGARTEN, Barry-E., "The histrionic nature of Fernando Arrabal`s Fando y Lis", Symposium: A Quarterly Jounal in Moder Literatures, Washington, 1989, 43:2, 118-26.

WHITE, Kenneth-S., "Panic Theatre: Arrabal`s Mythic Baroque", Rocky Mountain Review of Language and Literature, Tempe, 1971, 25, 98-101.

WHITE, Kenneth-S., "Prophetic Signs in Savage Comedy: Jarry, Anouilh, Durrenmatt, Ionesco, Albee, Arrabal"; Kopeczic Bela, Vadja Gyorgy, Actes du VIII Congrès de l'Assotiation Internationale de Littérature Comparée: Trois grandes mutations littéraires: Renaissance, Lumières début du vingtième siècle, Stuttgart, 1980, 781-88.

WHITTON, David-W., (1973), "A Critical Edition of the Manuscript of the First Version of Arrabal`s Bicyclette du condamné", Forum for Modern Language Studies, St. Adre, 1973, 9, 253-68.

WHITTON, David-W., (1981), "Ecriture dramatique and écriture scénique: Two playwrights` points of view (Ionesco and Arrabal)", Theatre
research international, Eynsham, Oxford, 1981, 6, 124-37.

WHITTON, David-W., (1983), "Arrabal`s Guerrilla Politics", Nottingham French Studies, Nottingham, 1983, 22, 39-51.

ZATLIN-BORING, Phyllis, (1968), "Arrabal`s Mother Image", Kentucky Romance Quarterly, Lexington, 1968, 15, 285-92.

ZATLIN-BORING, Phyllis, (1980), "Balloons as Symbol in Contemporary Spanish Theater", Crítica Hispánica, Johnson City, 2, 109-23.

ZATLIN-BORING, Phyllis, (1980), "Arrabal", A Critical Bibliography of French Literature, ed. by Douglas Alden, N.Y: Syracure Univ. Press, 1980, 1900-05.

ZATLIN-BORING, Phyllis, Cross-Cultural Approaches to Theatre: The Spanish-French Connection, Metuchen. NJ: Scarecrow Press.

ZATLIN-BORING, Phyllis, (1987), "The red Madonna or A Damsel for a Gorilla", trad. por L. Alvarez, INTAR, New York, nov. 1986, The Teatre Journal, vol. 39-4.